Skip to main content

La SIMC Consigueix l’etiqueta EFFE

El passat divendres 14 d’abril des de l’Associació Europea de Festivals, EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe) se’ns comunicava que la SIMC ha sigut seleccionada per a Rebre el Effe Label 2017-2018. La nostra sol·licitud va ser aprovada pel jurat internacional després d’una avaluació reeixida per part dels Experts Hub a nivell Nacional. (jurat= http://www.effe.eu/effe-international-jury).


Effe és un projecte pilot de la Comissió Europea que consisteix en una plataforma europea de festivals en el camp de la cultura iniciada per l’Associació Europea de Festivals (EFE).


La SETMANA INTERNACIONAL DE MÚSICA CAMBRA ara forma part de la comunitat de festivals Effe, facilitada per l’Associació Europea de Festivals, que consisteix en festivals que representen la qualitat artística i tenen un Impacte significatiu un nivell local, nacional i internacional.


El nostre Festival va rebre la següent observació del jurat:


El Festival és un festival de xicotet format i senzill. El jurat suggereix Treballar en el compromís internacional i europeu no solament convidant a artistes Internacionals, si no arribant a xarxes internacionals o festivals similars.


El nostre festival apareixerà en el lloc web de Effe, El que significa que la Informació de la SIMC seria fàcilment accessible al publique, artistes, organitzacions artístiques, conjunts, orquestres, autoritats públiques a tots els nivells, patrocinadors i empreses privades, així com per als mitjans de comunicació. Des de Effe planegen una àmplia campanya de comunicació i márquetin sobre la qual ens mantindran informats i involucrats.

V Concurs de Joves Intèrprets de Música de Cambra

V CONCURS DE JOVES INTÈRPRETS DE MÚSICA DE CAMBRA

Full d’Inscripció

Per tal de difondre la música de cambra i promocionar els grups que la interpreten, l’Ajuntament de Montserrat convoca el V Concurs Nacional de Música de Cambra amb les següents BASES.

1.- PARTICIPANTS

Podran formar part del concurs qualsevol agrupació de cambra amb un mínim de 2 i un màxim de 5 components la edat no superi els 30 anys.

No es considera piano a quatre mans com a música de cambra.

Un músic no pot estar inscrit i participar en diversos grups.

2.- REPERTORI

Els participants interpretaran en la fase eliminatòria un repertori de lliure elecció amb una durada entre 15 i 25 minuts.

A la fase final, on només participaran dos agrupacions, s’interpretarà un repertori entre 25 i 35 minuts de durada.

No és obligatori que el repertori siga original per a l’agrupació en qüestió, però sí que es valorarà aquest fet, igual que la qualitat de les adaptacions.

El Jurat qualificador tindrà en compte la dificultat del repertori i el nivell dels grups participants.

2.1.- INTERPRETACIÓ

Les interpretacions es realitzaran a l’aire lliure a la Pl. De l’Església a partir de les 19.30 h.

3.- INSCRIPCIONS

Cada grup haurà de formalitzar la inscripció emplenant el formulari que estarà a disposició de tots els grups que ho desitgin en la pàgina web simc.montserrat.es, del Ajuntament de Montserrat.

Amb la inscripció s’haurà de lliurar la partitura general o guió de les obres a interpretar per duplicat.

La documentació a presentar serà:

– Full d’inscripció emplenat.

– Fotocòpia del D.N.I. de tots els components del grup.

– Currículum del grup.

– Partitura general o guió de les obres a interpretar (en la fase eliminatòria).

Tota aquesta documentació es dirigirà a l’Ajuntament de Montserrat a través de l’oficina de registre, bé lliurant-la en persona o enviant-la per correu a:

Ajuntament de Montserrat

Plaça de l’Església núm. 1

C.P. 46192 Montserrat (València)

Indicant al sobre “V Concurs de joves intèrprets de Música de Cambra de Montserrat”.

El termini quedarà obert de l’1 de març al 30 juny 2017.

La selecció dels grups la farà l’organització conforme al currículum del grup i a l’acreditació del nivell d’estudis dels participants, i pot demanar en cas extraordinari un enregistrament d’un fragment musical.

L’organització fará públic al tauler d’anuncis i en la pàgina web d’aquest Ajuntament, la llista d’admesos i exclosos al concurs.

4. – DATES DE CELEBRACIÓ DEL CONCURS

La celebració del concurs tindrá lloc entre els dies 17 i 21 juliol 2017.

a) L’ordre d’actuació será comunicat als concursants amb prou antelació.

Així mateix l’horari es comunicarà per l’organització. Del resultat d’aquestes proves sortiran els dos grups finalistes.

b) La final del Concurs es realitzarà el dia 21 juliol 2017 a les 20 hores.

Es lliuraran els premis durant la gala d’obertura de la 37 SIMC a les 22.30 hores.

5.- JURAT

El Jurat nomenat a l’efecte estarà compost per: un president, que será l’Alcalde o Regidor en qui delegui; un secretari i tres vocals. La decisió del jurat serà inapel·lable.

6.- PREMIS

Primer premi: Consistirà en un diploma acreditatiu retribuït amb 1.000€ (*).

Premi finalista: Consistirà en un diploma acreditatiu retribuït amb 500€ (*).

En qualsevol cas, el Jurat podrà declarar desert algun o la totalitat dels premis designats.

(*) A aquestes quanties se li aplicaran el percentatge de reducció corresponent en materia de l’IRPF establert.

7.- ACCEPTACIÓ DE LES BASES

Els concursants, pel sol fet de participar en el Concurs, accepten totes i cadascuna una de les bases del mateix.

Reservem el dret a gravar les sessions i a editar la gravació. els concursants cedeixen els seus drets com a intèrprets, renunciant a qualsevol reclamació posterior, sempre que l’esmentada gravació sigui utilitzada per a la difusió del Certamen i sense ànim de lucre, en què se li ha sol·licitat la seva aprovació per mostrar el seu conformitat amb el resultat tècnic i artístic obtingut.

En tot allò no establert en les presents bases, o dubtes sobre la interpretació de les mateixes, será resolt per l’organització del concurs, que podrà delegar en el Jurat.

8 .- INSCRIPCIONS

– El termini quedarà obert de l’1 de març al 30 juny 2017.

Més informació: www.simc.montserrat.es

cultura@montserrat.es

Ajuntament de Montserrat

Plaça de l’Església  núm.1

46192 Montserrat

tel. 96.298 80 00

Cultura i Patrimoni

962998178

La SIMC més concorreguda dels últims anys

Montserrat tanca la setmana de música de cambra amb una mitjana de 500 espectadors per nit.

Els hotelers es mostren contents per l’afluència de clients i asseguren que han treballat més “que a edicions anteriors”

La Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat tanca la seva trenta-sisena edició amb uns resultats aclaparadors. El festival ha registrat una mitjana de 500 espectadors per jornada i ha aconseguit donar una empenta significativa a l’economia local. Els diferents establiments de municipi han rebut la visita diària de no només els nombrosos visitants que vénen a veure els espectacles, sinó també dels veïns que aprofiten la programació local per sortir a sopar, a prendre un gelat o simplement a passejar pel nucli urbà.

L’edil de Cultura, Santiago Martínez, explica que “aquesta edició ha estat una de les més concorregudes dels últims anys”. Part de la culpa la té la notable inversió destinada a publicitat i a comunicació per recuperar el posicionament que el festival sempre ha tingut a l’àmbit autonòmic. De fet, es van confeccionar 3.000 programes del festival i es va dotar de major visibilitat audiovisual a través de la televisió local. Malgrat aquesta partida, la SIMC no va veure augmentat el seu pressupost respecte a 2015, ja que es va aconseguir incrementar el nombre de patrocinadors.

S’estima que per la Plaça de l’Església han passat una mitjana de 500 espectadors per dia. Si bé en les primeres jornades no es va completar l’aforament malgrat haver una bona entrada, els espectadors sí que van omplir la plaça a mesura que s’acostava el cap de setmana. En els concerts del cor i de l’orquestra jove de la Generalitat, que es van celebrar dissabte i diumenge, el recinte va registrar un ple absolut.

La bona afluència de públic també es va notar en els establiments de restauració que hi ha al municipi. De fet, hi va haver restaurants que de normal sols treballen els caps de setmana que van tenir diàriament una mitjana de 30 o 40 comensals. “Aquest any s’ha notat bastant que el festival ha contribuït a que tinguem treball, molt més que en edicions anteriors”, expliquen els hostelers. Martínez, per la seva banda, destaca que “el retorn econòmic que garanteix el festival per al poble és inqüestionable, dinamitza els negocis de restauració a la vegada que posa a Montserrat durant aquests dies en el punt de mira de la música i la cultura a l’àmbit autonòmic”. La SIMC, a més, va mostrar la seva part més caritativa amb la recaptació de donatius a favor de l’Organització No Governamental, Unicef, qui va rebre les aportacions dels més de 600 espectadors que van presenciar el concert del Cor de la Generalitat el passat dissabte.

La setmana de música de cambra ha recuperat aquest any la seva versió més internacional amb la presència d’artistes de països com Romania, Polònia, França o el Japó. El festival ha rebut la visita de nombrosos compositors i professionals del món de la música, així com de representants de món de la política com el secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona.

Després d’aquesta fantàstica edició, l’organització de la SIMC ja treballa en la que serà la seva trenta-setena edició, per a la qual es vol tornar a comptar amb la col·laboració de CulturArts. En aquest aspecte, des de l’organització del festival es demana a l’organisme cultural que “acoste més la cultura als pobles perquè els veïns dels municipis no tinguen de desplaçar-se fins la capital per gaudir de la cultura”.

ENTREVISTA BELÉN ROIG – Soprano

Em sent afortunada per actuar en el festival de Montserrat,
un dels millors d’Espanya”

Aquesta jove soprano, guanyadora del Concurs Permanent de Joves Intèrprets de les Joventuts Musicals d’Espanya, així com del XII Certamen de Noves Veus Ciutat de Sevilla, exerceix des de 2015 com a cantant solista de la Jove Orquestra Nacional d’Espanya. Es tracta d’una valenciana amb una àmplia trajectòria musical, perquè ha representat obres com Orfeu, Dido i Enees, Bastián i Bastiana, Les noces de Fígaro o Els Esparvers en els millors teatres nacionals. El seu gran talent li ha portat a girar per fora d’Espanya. De fet, després de la seua formidable actuació a Montserrat al costat del quintet de metalls Back to Brass, Belén aterrarà a Guatemala per a guanyar-se al públic sud-americà amb l’òpera L’Elisir d’Amore.

Com naix un espectacle tan peculiar que fusiona un quintet de metall amb dues veus líriques?

Perquè va ser una proposta del quintet Back to Bass. Porten molts anys treballant junts i tenen molts projectes reeixits. En aquesta ocasió volien incorporar el cant a un espectacle i el resultat és molt encertat. Tots els arranjaments són d’ells, per la qual cosa el mèrit de l’èxit és totalment seu.


Va ser difícil adaptar tant la seua veu com la de Pascual Andreu a aquest projecte quan l’habitual és que els concerts lírics de xicotet format estan acompanyats per grups de corda o per piano?

En absolut. És veritat que és un concert atòpic, però els cantants estem acostumats a actuar amb tot tipus de formacions, ja siguen bandes simfòniques, grups de cambra de corda, piano, o fins i tot amb arpa. A més, els Back To Brass treballen la música de forma meticulosa i és molt fàcil adaptar-se a ells perquè valoren tots els detalls.

Llavors, és un plaer treballar amb ells?

Totalment. I a més, també és un honor. Són músics molt bons individualment. El tuba, per exemple, acaba de guanyar un concurs internacional en el qual es presentaven músics de tot el món. Es tracta de músics brillants que en conjunt encara són millors i treballar amb ells és increïble.

Quant temps porten amb aquest espectacle?
La idea naix fa dos anys, però realment estem treballant en això des de fa un any. Hem fet ja diferents actuacions al llarg de la Comunitat Valenciana i la intenció és portar-ho a l’estranger pròximament.

Respecte a l’actual de Montserrat, quina és la seua valoració?

Perquè ha anat molt bé. Estic molt emocionada perquè es tracta d’un dels millors festivals de música de cambra d’Espanya i veure com tota la gent t’ovaciona és com un premi. Per a més el festival de Montserrat representa una cosa molt gran. Els meus pares em portaven de xicoteta i he vist a artistes de fama mundial pujar-se a aquest mateix escenari. Em va emocionar molt condisc va rebre la proposta de vindre a cantar ací i ara em sent molt afortunada i estic agraïda a l’organització per comptar amb nosaltres.

De fan a ídol.

Bé, ha sigut com una oportunitat aprofitada. Sé que la nit de cant a Montserrat és una de les més importants. A la gent li agrada molt escoltar òpera i sarsuela i sempre abarrota la plaça. Record quan jo estudiava que vaig interpretar a Montserrat l’òpera Tosca de Puccini amb tota l’escenografia i va ser una nit increïble que se’m va quedar gravada. A més, sempre és gratificant actuar davant tanta gent. Estic contenta, la veritat.


Comparant-ho amb totes aqueixes edicions en les quals va participar com a espectadora, com veu el present i futur del festival?

Enguany m’ha sorprés molt la bona organització. No solament s’ha aconseguit un programa molt variat i selecte sinó que, a més, el festival s’ha actualitzada fet un pas avant en mitjans digitals, xarxes socials i quant a les entrevistes i notícies que es realitzen no solament per a promocionar el festival, sinó també per a ajudar l’artista.


En el capítol personal, ha sigut una temporada dura?

No tinc vacances; amb això es resumeix l’any. Afortunadament tinc molt treball, sobretot aquest estiu, per la qual cosa està sent una temporada intensa. Però hi ha hagut molts moments preciosos, com la participació al juny en el Festival Jardins de Pedralbes de Barcelona, on vaig ser telonera de Juan Diego Flórez.


I després de Montserrat, on li portarà el treball?

Perquè ara iniciem una gira que ens porta per tota la Comunitat Valenciana, Catalunya i França i després creuaré el toll per a interpretar l’òpera L’Elissir d’Amore de Donizetti a Guatemala. A la volta obrirà la temporada a l’Auditori Nacional de Madrid i a continuar amb el curs.


En el capítol personal, ha sigut una temporada dura?

No tinc vacances; amb això es resumeix l’any. Afortunadament tinc molt treball, sobretot aquest estiu, per la qual cosa està sent una temporada intensa. Però hi ha hagut molts moments preciosos, com la participació al juny en el Festival Jardins de Pedralbes de Barcelona, on vaig ser telonera de Juan Diego Flórez.


I després de Montserrat, on li portarà el treball?

Perquè ara iniciem una gira que ens porta per tota la Comunitat Valenciana, Catalunya i França i després creuaré el toll per a interpretar l’òpera L’Elissir d’Amore de Donizetti a Guatemala. A la volta obrirà la temporada a l’Auditori Nacional de Madrid i a continuar amb el curs.

La Jove Orquestra de la Generalitat clausura l’exitós festival de Montserrat

La Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat va posar anit el punt final a una edició marcada per l’aposta per la música contemporània, innovadora i la internacionalitat dels seus intèrprets. La Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana,va ser l’encarregada de tancar aquesta edició amb un concert que va deixar bocabadat el públic present per la poc habitual distribució dels seus músics al llarg de la plaça. El secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona, no es va voler perdre l’actuació de la jove orquestra, que depén de CulturArts.

La formació, dirigida pel seu director assistent Jose Vicente Leal Mora, va començar el seu espectacle amb Guillem Tell , encara que una de les peces que més va agradar al nombrós públic que va abarrotar la Plaça de l’Església va ser Libestod, una obra totalment contemporània encarregada per CulturArts al compositor resident de l’orquestra Carlos Fontcuberta, que va estar present al concert, i que va destacar pels seus efectes, per l’ús dels instruments d’una manera poc convencional i per l’estranya distribució de l’orquestra. De fet, juntament amb l’habitual col·locació dels músics havia dos grups reduïts de cambra en els laterals de la plaça que també van participar a la peça, aportant una sonoritat diferent que va ajudar a crear una sensació de llunyania.

L’agrupació va aprofitar la clausura de la setmana per interpretar una peça que va ser dirigida per Manuel Galduf, director musical de l’orquestra amb una gran vinculació amb Montserrat. De fet, segons va explicar el propi Galduf, era un gran amic de Salvador Seguí, un dels artífexs de la SIMC, i per això havia estat moltes vegades en el municipi riberenc contribuint als inicis del festival. El batuta també va fer esment a Alfred Brotons, a qui va dedicar aquesta obra que va destacar per la magistral actuació a peu d’escenari del clarinet solista. Per acabar amb la vetllada, un petit grup format per 3 fagots (un dels quals és veí de Montserrat) i dos percussionistes van interpretar un tango davant l’escenari.

D’aquesta manera, la SIMC va posar punt final a una setmana de música de cambra que ha brillat per la seva qualitat i pels nombrosos espectadors que cada nit s’han concentrat a la Plaça de l’Església. De fet, els assistents van ovacionar en nombroses ocasions als intèrprets i van felicitar els membres de la corporació local per la formidable organització del festival i per la millora respecte a anys anteriors. Els montserratins ja esperen ansiosos que els depararà l’edició de 2017.