Archive for July, 2017

El gran repte amb els instrumets del segle XVIII

Friday, July 28th, 2017

Montserrat assisteix a lai??i??histA?ric duel musical entre Mozart i MartAi??n Soler

ai???Mille e Treai??? ha estat el grup responsable de materialitzar aquest repte amb instruments del segle XVIII

Les partitures interpretades pel conjunt musical ai???Mille e Treai??? a la plaAi??a de lai??i??EsglAi??sia de Montserrat, durant la vetllada dai??i??ahir de la 37a Setmana Internacional de MA?sica de Cambra, van substanciar lai??i??histA?ric duel existent entre el valenciAi?? MartAi?? Soler i el salzburguAi??s Mozart durant la segona part del concert previst.

Eduardo Raimundo i Carlos Cerada, intA?rprets de clarinet; Yalli Streett i Carles VallA?s a cAi??rrec del fagot i Renske i Jairo Pablo Gimeno de les dues trompes que configuraven aquest sextet, ens van permetre comprovar amb la facilitat amb que unes partitures ben interpretades ens transporten a les antigues ai???Harmoniemusikai??? del barroc.

Dai??i??aquesta manera, la selecciA? de lai??i??obra ai???Una cosa raraai??? de MartAi??n i Soler va sonar a la plaAi??a de Montserrat dels Alcalans com a preludi dai??i??aquest duel que va estar precedit per la ai???Serenata en mi bemoll majorai??? de Mozart, perpetuant aixAi?? la picabaralla dai??i??aquests dos compositors coetanis.

Lai??i??ensemble ai???Mille e Treai??? tambAi?? aconseguAi?? anit, transportar els presents a una vetllada dai??i??un palau de la noblesa de lai???A?poca i convertAi?? la plaAi??a del poble, en un animat salA? de concerts dels temps del Barroc. La utilitzaciA? dai??i??instruments antics, amb eixa sonoritat rica en timbres, va permetre gaudir dai??i??una interpretaciA? i ambient diferents del que sol ser habitual.

El conjunt musical va fer una classe magistral explicant al pA?blic cadascuna de les peculiaritats dels instruments i les dificultats que es troben a lai??i??hora dai??i??interpretar cada obra. Els presents tambAi?? van poder comprovar el ventall de possibilitats que ofereixen aquests instruments a les partitures barroques.

Per a hui divendres 28 de juliol estAi?? prevista la participaciA? en la 37A? Setmana Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat del grup ai???Ensemble Praeteritumai??? un conjunt instrumental capficat en la recerca de la novetat i en la manera amb quA? afronten la mA?sica, mitjanAi??ant forts contrastos dinAi??mics i expressius, improvisacions, cadA?ncies, recitatius i bases harmA?niques farcides de color i de so.

GABINET DE PREMSA ai??i?? Arnau Salvador Marco

XXXVII Setmana de MA?sica de Cambra

- Montserrat -Ai??

“HAMONIEMUSIK”. MILLE E TRE

Thursday, July 27th, 2017
CONCERT DEL 27 DE JULIO, a les 23 hores a la Pl. de L’EsglAi??sia. 37 Ai?? Setmana Internacional de MA?sica de Cambra
IntA?rprets
Mille e TreEduardo Raimundo, clarinet
Carlos Cerrada, clarinet
Yalli Streett, fagot
Carles VallA?s, fagot
Renske, trompa
Jairo Pablo Gimeno, trompaHarmoniemusik Ai??s el nom que rebien els ensembles de vent en el segle XVIII. Eren conjunts musicals versAi??tils que es dedicaven a interpretar des de serenates compostes especAi??ficament per a aquesta formaciA? per compositors com Mozart, Beethoven, entre dai??i??altres, fins a arranjaments de grans A?peres, amb el propA?sit que la mA?sica dai??i??aquestes grans obres fos accessible per a tothom.

Lai??i??ensemble Mille e Tre Ai??s un conjunt de vent versAi??til i flexible que abasta un ampli repertori, des del segle XVIII fins a lai??i??actualitat. La comunicaciA? Ai??s una de les seues prioritats. AixAi??, Ai??s habitual en els seus concerts comentar i dialogar amb el pA?blic abans, durant o desprAi??s de cada actuaciA? amb la intenciA? dai??i??apropar la mA?sica i les seues particularitats a la majoria de persones.

La utilitzaciA? dai??i??instruments antics, amb una sonoritat molt rica en timbres, ens permet gaudir dai??i??una interpretaciA? i ambient diferents del que ha sigut mAi??s habitual apropant-nos a A?poques anteriors amb una sensibilitat diferent. La combinaciA? dai??i??instruments antics i moderns en els nostres concerts converteix lai??i??ensemble en una Harmoniemusik del segle XXI.

Els membres i colAi??laboradors dai??i??aquest ensemble reuneixen tots una Ai??mplia experiA?ncia tant en mA?sica de cambra com en lai??i??Ai??mbit orquestral. Hi participen habitualment en algunes de les orquestres mAi??s destacades i de primer nivell europeu, com sA?n lai??i??Orquestra Barroca de Freiburg, Europa Galante, Le Cercle de Lai??i??harmonie, lai??i??Orquestra Barroca de Sevilla, Zefiro ensemble, lai??i??Orquestra del Palau de les Arts, lai??i??Orquestra de CadaquAi??s, lai??i??Ensemble Residencias, lai??i??Orquestra Nacional dai??i??Espanya, la RTVE, entre dai??i??altres.

PROGRAMA

Ai??pera o mA?sica instrumental?

El gA?nere mAi??s popular i conegut al segle XVIII sens dubte va ser lai??i??A?pera. Tant el pA?blic com els intA?rprets i compositors estaven molt familiaritzats amb aquest estil musical. Durant molts anys va ser habitual escoltar les adaptacions de les Ai??ries de cantants a mA?sica purament instrumental amb lai??i??objectiu dai??i??aconseguir transmetre al pA?blic les mateixes emocions, perA? en aquest cas sense la veu i a travAi??s dels instruments. Aquest Ai??s el programa que els proposem a continuaciA?. Dos grans compositors com Mozart i el compositor valenciAi?? MartAi??n y Soler compartint programa, com en tantes ocasions al segle XVIII amb dues de les seues A?peres mAi??s importants.

Una recreaciA? del que podria haver estat una vetlada al palau de qualsevol comte de lai??i??A?poca traslladada als nostres dies.

I PART

Ai??CosAi?? fan tutteAi?? (selecciA?)………………………………….. W. A. Mozart
Arranjaments: George Sartorius

II PART

Ai??Una cosa raraAi?? (selecciA?)…………………………….. MartAi??n y Soler

Serenata en mi bemoll major………………………..W. A. Mozart

MA?sica trobada

Thursday, July 27th, 2017

Montserrat experimenta el que significa la doble felicitat

ai???MA?sica Trobadaai??? presenta un programa a cavall entre el segle XVII i XVIII

La soprano Pilar Moral, la viola de gamba, Lixsania FernA?ndez, el violAi?? barroc, Sergio Gil, i el clavecAi?? Francesc Valldecabres, aconseguiren posar la guinda al pastAi??s del barroc, la passada nit en la 37A? ediciA? de la Setmana Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat.

Aquests joves mA?sics valencians, utilitzen cA?pies dai??i??instruments histA?rics i van apropar lai??i??audiA?ncia present a la plaAi??a de lai??i??EsglAi??sia de Montserrat, cap a una interpretaciA? fidel dels textos musicals, que havien anunciat que posarien sobre els faristols, donant a conA?ixer la transcripciA? del repertori del segle XVIII valenciAi??.

A mAi??s a mAi??s, es va deixar clara la senzillesa amb que sai??i??interpretava el repertori internacional dai??i??aquest segle, grAi??cies a temes dai??i??Henry Purcell i Haendel, entre dai??i??altres.

La barreja de veu i instruments del barroc, van omplir la plaAi??a de Montserrat dai??i??un producte musical que marinava a la perfecciA? amb lai??i??A?poca que enguany subratlla aquesta Setmana Internacional. ai???MA?sica trobadaai??i?? va saber posar en valor els textos musicals que hi presentaven.

PerA? la Setmana encara no ha acabat. Per a hui dijous, hi ha en programa la participaciA? de lai??i??ensemble ai???Mille e Treai???, un conjunt de vent que abasta un ampli repertori des del segle XVIII fins a lai??i??actualitat i que aporta, com a caracterAi??stica principal, la comunicaciA? amb el pA?blic durant tota la durada del concert, amb la intenciA? dai??i??apropar la mA?sica i les seues particularitats a la majoria de persones.

Els membres dai??i??aquesta agrupaciA? reuneixen una Ai??mplia experiA?ncia tant en mA?sica de cambra com en lai??i??Ai??mbit orquestral i solen participar habitualment en algunes de les orquestres mAi??s destacades del territori espanyol, i de primer nivell europeu.

GABINET DE PREMSA ai??i?? Roser CerverA?

XXXVII Setmana de MA?sica de Cambra

- Montserrat -

Montserrat viu el trAi??nsit del Barroc al Classicisme

Wednesday, July 26th, 2017

Montserrat viu el trAi??nsit del Barroc al Classicisme

VIDEO

El trompeta LuAi??s GonzA?lez i el pianista JosAi?? Gallego han

possibilitat aquest viatge a la vila dels Alcalans

No resultava fAi??cil fer un viatge des del barroc fins al classicisme amb el suport

dai??i??una trompeta i un piano, perA? LuAi??s GonzA?lez i JosAi?? Gallego ho han aconseguit

des del primer instant de la seua interpretaciA?.

Aquest dos intA?rprets, que han ocupat la segona jornada de la 37A? Setmana

Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat, han aconseguit lai??i??objectiu amb

obres de grans compositors, emmarcades dins del repertori per a trompeta i,

delecten en cada obra que dipositen sobre el faristol.

Tots dos, van saber donar a entendre al pA?blic assistent el treball recuperador que

porten a terme, amb la recerca de les obres mAi??s importants escrites per

compositors per a trompeta i piano de lai??i??estat espanyol, dels segles XX i XXI.

Les obres interpretades durant la nit del dimarts 25 de juliol, pertanyien al repertori

de Vivaldi, Scarlatti, Haydn, Christoph Willibald i Jan Krtitel respectivament i, a

oA?des dels presents, van obtenir una brillantor especial, degut a la virtuosa

embocadura dai??i??aquest intA?rpret de trompeta.

Acompanyat del pianista vallisoletAi?? Pepe Gallego, van fer veure al pA?blic la

importAi??ncia del barroc i el classicisme, dos gA?neres musicals diferents perA? que no

sai??i??entenen lai??i??un sense lai??i??altre, i van donar a conA?ixer les obres de compositors

espanyols.

Per a hui dimecres, sai??i??espera amb certa expectaciA?, lai??i??actuaciA? de ai???MA?sica

Trobadaai???,una formaciA? de joves mA?sics valencians que utilitza cA?pies

dai??i??instruments histA?rics, amb lai??i??objectiu dai??i??apropar-se mAi??s cap a una interpretaciA?

fidel del text musical, ara fa mAi??s de 400 anys.

ai???MA?sica Trobadaai??? basa el seu repertori al segle XVIII valenciAi??, que combina amb

la interpretaciA? del repertori internacional de lai??i??A?poca. Dai??i??aquesta manera, la

soprano, Pilar Moral, la viola de gamba, Lixsania FernA?ndez, el violAi?? barroc, Sergi

Gil, i el clavecAi?? i director del grup, Francesc Valldecabres, sabran expressar al

pA?blic de Montserrat la sensibilitat dai??i??aquesta A?poca musical a la que representen.

GABINET DE PREMSA ai??i?? Roser CerverA?

XXXVII Setmana de MA?sica de Cambra

- Montserrat-

26 de juliol: MA?sica Trobada

Wednesday, July 26th, 2017

MA?sica Trobada estAi?? format per joves mA?sics valencians que han realitzat els seus estudis primerament al Conservatori de ValA?ncia i altres escoles europees com la CAi??vica Scuola di Milano, lai??i??AcadA?mia Reina Sofia, lai??i??ESMUC o el Conservatori de Rotterdam. Els seus membres han assistit a cursos i classes de mA?sica antiga amb R. Gini, P. Memelsdorff, M. Noone, J. HantaA?, W. Hazelzet, C. Bolsi, I. Kirkby, J. Smith, O. Centurioni, C. GarcAi??a- Bernalt, etc.

En les seues interpretacions, MA?sica Trobada utilitza cA?pies dai??i??instruments histA?rics per a apropar-se mAi??s cap a una interpretaciA? fidel del text musical, encara que els seus intA?rprets barregen la interpretaciA? de la mA?sica antiga amb altres mA?siques posteriors en la seua tasca professional i la seua plantilla varia segons el repertori interpretat.

Amb la ferma intenciA? dai??i??oferir programes originals i compromesos, MA?sica Trobada basa el seu treball en el descobriment i la transcripciA? del repertori del XVIII valenciAi?? que combina amb la interpretaciA? del repertori internacional.

Ha oferit programes monogrAi??fics de mA?sica barroca valenciana, Monteverdi, Bach, HAi??ndel i Purcell a la sala Alfons el MagnAi??nim de ValA?ncia, el Cicle La Soledad Sonora del Desert de les Palmes -concert patrocinat per la CAM i la DiputaciA? de CastellA?- i les programacions de lai??i??Auditori MolAi?? de Vila, TAMA, la FundaciA? Eutherpe i cicles com els de Graus, Benasc i Osca, Festival ai???musesai??? de Sagunt, Festival Internacional de PenAi??scola, entre dai??i??altres.

MA?sica Trobada va realitzar el seu primer enregistrament Ai??Joan Cabanilles, La mA?sica dai??i??un tempsAi?? amb el patrocini de lai??i??Institut ValenciAi?? de la MA?sica amb gran A?xit de crAi??tica, i la va presentar al Palau de la MA?sica de ValA?ncia per al cicle de concerts de la Societat FilharmA?nica de ValA?ncia. Entre els seus projectes per al 2017 destaca la realitzaciA? de la seua segona gravaciA? sobre mA?sica barroca valenciana.

Pilar Moral, soprano

Nascuda a ValA?ncia, va realitzar els seus estudis de cant al Conservatori Superior de MA?sica de la mateixa ciutat amb Ana Luisa Chova, on va rebre les mAi??ximes qualificacions aixAi?? com MenciA? HonorAi??fica de Fi de Carrera. Ai??s MAi??ster dai??i??EstA?tica i Creativitat Musical per la Universitat de ValA?ncia.

Posteriorment continua els seus estudis a la CAi??vica Scuola di Milano, on realitza les especialitzacions dai??i??A?pera, mA?sica de cambra i repertori antic i barroc amb els mestres Luca Gorla, Roberto Gini i Pedro Memelsdorff entre altres, i a Londres, on perfecciona cant barroc amb Jennifer Smith.

En el terreny escA?nic ha cantat Dido i Enees de Purcell, Lai??i??incoronazione di Poppea de Monteverdi, La Flauta MAi??gica, Les noces de FAi??garo i Don Giovanni de Mozart, AndrA?maca de MartAi??n y Soler, Salir el amor del mundo de DurA?n, Lai??i??occasione fa il ladro i Il Turco in Italia de Rossini, La sonnambula de Bellini, Les contes dai??i??Hoffmann dai??i??Offenbach, La Tabernera del Puerto de SolozA?bal al Teatre Principal de CastellA?, Teatre Arriaga de Bilbao, Teatre Baluard de Pamplona, Teatre CalderA?n de Valladolid, Teatre Campoamor dai??i??Oviedo, Teatre de la Zarzuela de Madrid, Teatre de la Maestranza de Sevilla, Palacio Festivales de Santander, Teatre Lliure de Barcelona, Teatre Rosetum de MilAi??, Palau de les Arts Reina Sofia de ValA?ncia, etc.

La seua activitat concertAi??stica lai??i??ha portat a actuar al Palau de la MA?sica de ValA?ncia, Lai??i??Auditori de Barcelona, lai??i??Auditori de GalAi??cia, lai??i??Auditori Manuel de Falla de Granada, el Festival Internacional de MA?sica tambAi?? a Granada, el Festival de MA?sica Antiga de Aranjuez, Festival de MA?sica Religiosa de Conca, Casa Verdi a MilAi?? cantant El Messies de HAi??ndel, JephtAi?? de Carissimi, Missa Brevis de Haydn, GlA?ria de Vivaldi, Stabat Mater de Pergolesi i Haydn, Requiem de FaurAi??, Exultate jubilate de Mozart, Lobgesang de Mendelssohn, amb The Sixteen, lai??i??Orquestra SimfA?nica de Barcelona, lai??i??Orquestra de ValA?ncia, el Collegium Instrumentale, lai??i??Orquestra SimfA?nica de les Balears, lai??i??Orquestra Ciudad de Granada, la Real FilharmonAi??a de Galicia i grups com Capella de Ministrers, Musica Ficta, Capella Saetabis, Mode Antiquo, Els mA?sics de Sa Altesa, Ensemble Cabanilles, Grup Instrumental de ValA?ncia i MA?sica Trobada.

Va gravar a FlorA?ncia un disc per a Frame sobre mA?sica vocal de cambra del s. XIX espanyol per a veu i guitarra i tAi?? a mAi??s tres monogrAi??fics de barroc espanyol amb Musica Ficta i Capella Saetabis, i el JephtAi?? de Carissimi amb Los MA?sicos de Su Majestad.

Lixsania FernA?ndez, viola da gambaAi??

Una de les intA?rprets amb mAi??s projecciA? de la seua generaciA?. Naix a Cuba. Rep MatrAi??cula dai??i??Honor al Conservatori Superior de MA?sica Manuel Castillo de Sevilla en lai??i??especialitat de Viola da Gamba sota la tutela de Ventura Rico i Alejandro Casal, aixAi?? mateix obtAi?? el tAi??tol de Viola en la Escola Nacional dai??i??Art de la Havana amb les mAi??s altes qualificacions. Va comenAi??ar la seua formaciA? amb la viola da gamba al Conservatori de MA?sica Juan CrisA?stomo Arriaga de Bilbao amb Itziar Atutxa.

TambAi?? ha rebut diverses classes impartides per Savall, Kuijken, Ghielmi, Alqhai, Muller o Colonna. Des de lai??i??any 2006 rep una beca atorgada per la Universitat de Salamanca.

Fundadora de lai??i??Ensemble Recondita Armonia a mAi??s, participa en nombrosos concerts oferts en festivals de paA?sos de tot el mA?n, sota la direcciA? de noms tan prestigiosos com Shalev Ad-El, Rinaldo Alessandrini, Rio Terakado, Walter Reiter o Claudio Abbado. ColAi??labora amb ensembles com amb La Chimera (Eduardo EgA?ez), Lai??i??Arpeggiata (C. Pluhar), Le Concert des Nations (Jordi Savall), Capella Mediterranea (Leonardo Garcia AlarcA?n), Ars Longa (Teresa Pau), Orpheon Consort (JosAi?? VA?zquez), Il Galdellino, lai??i??Orquestra Nacional dai??i??Espanya, Ensemble Elyma (Gabriel Garrido), Le Tendre Amour o lai??i??Orquestra Barroca de Sevilla.

Guanyadora en la categoria de millor canAi??A? instrumental clAi??ssica a lai??i??Akademia Music Awards de Los Angeles, al costat dai??i??Opus Cinc (Eva Jornet), ha gravat dos discos per al prestigiA?s segell holandAi??s Brilliant Classics, al costat de lai??i??ensemble Recondita Armonia, un dedicat al virtuA?s viola gambista i compositor Johannes Schenck, i un altre al compositor alemany G.F. HAi??ndel, que han rebut meravelloses crAi??tiques de les revistes especialitzades mAi??s prestigioses.

Realitza nombrosos enregistraments per a diferents rAi??dios i televisions del mA?n i els segells discogrAi??fics Erato, Alia Vox, Naive, Brilliant Classics, NB, CDM, La mAi?? de Guido, Vers, K617…

Ha impartit classes a la Universitat Miguel HernA?ndez dai??i??Elx, I curs de Viola da Gamba Ciutat de Manises i lai??i??Escola de MA?sica SebastiAi?? Albero de Pamplona.

Sergio Gil, violAi?? barroc

Va realitzar els seus estudis superiors de violAi?? modern als conservatoris de CastellA? i ValA?ncia amb Anabel GarcAi??a del Castillo, finalitzant amb les mAi??ximes qualificacions. Realitza un Postgrau al Conservatori del Liceu de Barcelona amb Corrado Bolsi, on compagina tant lai??i??estudi del violAi?? modern com del barroc.

Posteriorment obtAi?? el diploma EspecialitzaciA? en el repertori clAi??ssic i romAi??ntic amb instruments dai??i??A?poca del Centre Superior de MA?sica de Poitou-Charentes (FranAi??a). Amplia els seus estudis de violAi?? amb A. Moccia i H. Kurosaki treballant des de repertori barroc fins a romAi??ntic. TambAi?? ha rebut classes de L. van Dael, O. Centurioni, C. Mackintosh, C. Roberts o P. Hanson. Ha treballat amb directors com L. Mazel, B. Weil, PH. Herreweghe, M. Minkowski, S. Kuijken, R. Levin, P. Beznosiuk, B. Labadie o I. LA?pez Plegador. Actualment treballa amb orquestres com lai??i??Orquestra SimfA?nica de Navarra, Al Ayre EspaAi??ol, Sphera AntiQva, MemA?ria dels sentits o La Dispersione. Ai??s membre del trio AusiAi??s March.

Francesc Valldecabres, clavecAi?? i direcciA?

Titulat en acompanyament, direcciA? coral, direcciA? dai??i??orquestra i clavecAi?? al Conservatori Superior de MA?sica de ValA?ncia amb les mAi??ximes qualificacions. Amplia els seus estudis amb un mAi??ster de direcciA? coral al Conservatori de Rotterdam i en cursos i classes amb F. BrA?ggen, M. Noone, S. Mas, C. GarcAi??a- Bernalt, N. Peres da Costa, M. Schultheiss, etc.

Com a continuista ha colAi??laborat amb Laurens Collegium Rotterdam, Codarts Chamber Choir, Capella Saetabis (amb qui ha gravat tres discos de barroc valenciAi?? i un altre de JJ Rousseau), Laurenscantorij, Turiae Camerata, Orquestra del Conservatori de ValA?ncia, AsociaciA?n Nacional Flauta MA?gica, La Escaramussa, Ensemble Cabanilles, etc.

Ai??s director de lai??i??OrfeA? Universitari de ValA?ncia i ho ha estat tambAi?? de lai??i??OrfeA? dai??i??Aldaia, Coral de la Universitat dai??i??Alacant, Grup Ricercare i director assistent del Cor Jove dels PaA?sos Catalans. Ha treballat amb Spanish Brass Luur Metalls, Lux Venti, Orquesta barroca i Seminari dai??i??Ai??pera de Cambra del Conservatori Superior de MA?sica de ValA?ncia, Amores Grup de PercussiA?, MA?sica Trobada, etc.

Ai??s, per oposiciA?, professor del Conservatori Professional de ValA?ncia des de 2004.

ai???Twice Happyai???
MA?sica Trobada

PROGRAMA

I PART
Henry Purcell
(1659-1695)

Music for a while (Z 583/2, Oedipus, 1692)

If music be the food of love (Z 379, Gentlemanai??i??s Journal, 1692)

The Fairy Queen (Z 629, 1692)
-Thrice happy
-The plaint
-Hark, the echai??i??ing Air

II PART
Georg Friedrich HAi??ndel
(1685-1759)

Neun deutsche Arien (HWV 202-210, 1727)
-Meine Seele hAi??rt im Sehen, HWV 207
-SA?AYer Blumen Ambraflocken, HWV 204

Sonata per a violAi?? i continu en la major (HWV 361, c. 1725)
Larghetto
Allegro
Adagio
Allegro

Alcina (HWV 34, 1735)
-Tornami a Vagheggiar