Archive for July, 2017

5t dia de Música de Cambra

Friday, July 28th, 2017

Vivaldi Simfònic

Ensemble Praeteritum

Ensemble Praeteritum és un conjunt instrumental creat pel violinista Pablo Suárez Calero el 2011. Un dels seus principals objectius és la recerca de la novetat en la manera d’afrontar la música. Per mitjà de forts contrastos dinàmics i expressius, improvisacions, cadències, recitatius, i una recerca constant de colors en el so, l’Ensemble interpreta la partitura creant una bellesa especial i personal destinada purament al gaudi del públic.

Els integrants de l’Ensemble Praeteritum han estudiat a Espanya, Alemanya, Itàlia i Bèlgica amb mestres de la talla de Nicolás Chumachenco, Ana Chumachenco, Salvatore Accardo, Igor Oistrakh, Tabea Zimmermann, Franco Gulli, Agustin Dumay, Jordi Savall, Igor Ozim, José Miguel Moreno, Manuel Barrueco, Esko Laine, Cuarteto Casals, Heime Müller, Diemut Poppen i Günter Pichler.

Des de la seua creació, ha actuat en els principals cicles i festivals de Madrid, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Mallorca, Astúries, Andalusia i Berlín, com ara també en la Xarxa de Teatres de la Comunitat de Madrid, Xarxa de Teatres de Castella la Manxa, Festival de Música Sacra de Madrid, Auditori de la Universitat Carlos III de Madrid, Festival Internacional de Música de Toledo, Festival de Música de Villaviciosa de Odón, Fira de les Arts Escèniques de Castella la Manxa, Cicle de música CICUS de la Universitat de Sevilla, Festival Serenates d’Estiu de Cala Rajada, Ruta dels Orgues històrics de Castella-la Manxa, la galeria d’art The Ballery de Berlín, entre d’altres.
Al desembre de 2014, l’Ensemble Praeteritum publica el seu primer treball discogràfic amb el segell QTV Classics, titulat «Les Quatre Estacions» d’Antonio Vivaldi versió senza fine. Una particular versió en la qual cada estació i moviment estan enllaçats entre si amb cadències al violí o a la tiorba, i resulta una obra sense interrupció.

«El conjunt del treball és coherent, honest i apassionat» segons una crítica recentment publicada per la revista Audioclásica, que emfatitza, «temps molt ràpids, de vegades quasi al límit, línies de baix especialment denses gràcies a la presència d’un contrabaix i, emfatitzades per harmonitzacions lleugeres en optar per la corda polsada en substitució de la tecla, atacs estripats (però ben administrats) amb aire percussiu, són algunes de les característiques dignes d’esmentar».

Al juny de 2015, crea el seu primer festival a la ciutat d’Alcalá de Henares: Festival de Música Praeteritum.

En l’actual temporada 2016-2017, l’Ensemble Praeteritum ha inaugurat el cicle Música en domingo & Conciertos de mediodía de la Fundació Juan March, i ha interpretat concerts a les societats filharmòniques de Pontevedra i Lugo, dins el programa Madrid Activa, al Teatre Jardinito de Cabra (Còrdova) i en l’Església San Felipe Neri d’Alcalá d’Henares. A destacar, el concert a la Capella de la Sapiència de València al costat del clarinetista Eduardo Raimundo, en el qual va interpretar quintets amb clarinet de WA Mozart i CMV Weber.

Pablo Suárez

Pablo Suárez naix a Madrid i estudia amb Nicolás Chumachenco a la Hochschule für Musik de Freiburg, amb Salvatore Accardo a l’Acadèmia Walter Stauffer de Cremona i en l’Acadèmia Musical Chigiana de Siena, i amb Agustín Dumay a Brussel·les. Han tingut també una gran influència en la seua formació: Gonçal Comellas, Víctor Martín, J. Ellermann, Franco Gulli i Igor Ozim.

Ha estat concertino convidat a l’Orquestra Filharmònica de Marsella, l’Orquestra Nacional Bordeaux Aquitaine, l’Orquestra Simfònica de Galícia, l’Orquestra de Cambra Reina Sofia, l’Orquestra Filharmònica de Hèlsinki, la Royal Danish Orchestra, l’Orquestra Simfònica de Trondheim i l’Orquestra Simfònica d’Island, entre d’altres.

Ha oferit nombrosos concerts i recitals a Espanya, Alemanya, Ucraïna, França, Itàlia, Suïssa, Regne Unit, Islàndia, Canadà, Turquia, Finlàndia i Noruega. Hem de destacar el cicle Grans Sonates Romàntiques a l’Auditori Conde Duque de Madrid, «Els 24 Capritxos per a violí» de N. Paganini en el Cicle de Música de la Universitat de Sevilla i a l’Auditori de Tres Cantos (Madrid), i les «Sis Sonates per a violí solo» d’E. Ysaÿe en Solé Luthier de Barcelona i al Monestir de Sant Bernat d’Alcalá de Henares.
Ha estrenat com a viola solista l’obra «Resonancia de Mareas» de César Camarero al Teatre Principal de Burgos al costat de l’Orquestra de Cambra Reina Sofia. Grava per a Radio France, RAI Itàlia i Ràdio Televisió Espanyola. Col·labora amb artistes com Maurizio Pollini, Bruno Giuranna, Jean Jacques-Kantorow, Lawrence Foster, Christophe Rousset, entre d’altres.

Recentment, ha publicat el CD «Las seis sonatas para violín solo de Eugène Ysaÿe» amb el segell Solé Luthiers.
Pablo Suárez és en l’actualitat professor de violí al Conservatori Superior de Música d’Aragó i director de l’Ensemble Praeteritum. Col·labora amb el grup La Tempestad, dirigit per Silvia Márquez.

Toca un violí Nicola Gagliano, Nàpols 1780.

“Vivaldi Simfònic”
Ensemble Praeteritum
 
 
PROGRAMA
 
 
Antonio Vivaldi 
(1678-1741)
 
· Concert per a cordes i continu en sol menor, RV 157
· Concert per a cordes i continu en re menor, RV 127
· Concert per a cordes i continu en si menor, RV 168
· Concert per a cordes i continu en do menor, RV 119
· Concert per a cordes i continu en sol menor, RV 156
· Concert per a cordes i continu en sol major, RV 146
· Concert per a cordes i continu en do major, RV 114
 
 
Intèrprets
 
Ensemble Praeteritum. 
Pablo Suárez, concertino – director.
Pablo Suárez i Laura Delgado, violins.
Paula García, viola.
Marco Pannaría, violoncel.
Luis Otero, contrabaix.
Juan Carlos de Mulder, corda polsada.

El gran repte amb els instrumets del segle XVIII

Friday, July 28th, 2017

Montserrat assisteix a l’històric duel musical entre Mozart i Martín Soler

Mille e Tre” ha estat el grup responsable de materialitzar aquest repte amb instruments del segle XVIII

Les partitures interpretades pel conjunt musical “Mille e Tre” a la plaça de l’Església de Montserrat, durant la vetllada d’ahir de la 37a Setmana Internacional de Música de Cambra, van substanciar l’històric duel existent entre el valencià Martí Soler i el salzburgués Mozart durant la segona part del concert previst.

Eduardo Raimundo i Carlos Cerada, intèrprets de clarinet; Yalli Streett i Carles Vallès a càrrec del fagot i Renske i Jairo Pablo Gimeno de les dues trompes que configuraven aquest sextet, ens van permetre comprovar amb la facilitat amb que unes partitures ben interpretades ens transporten a les antigues “Harmoniemusik” del barroc.

D’aquesta manera, la selecció de l’obra “Una cosa rara” de Martín i Soler va sonar a la plaça de Montserrat dels Alcalans com a preludi d’aquest duel que va estar precedit per la “Serenata en mi bemoll major” de Mozart, perpetuant així la picabaralla d’aquests dos compositors coetanis.

L’ensemble “Mille e Tre” també aconseguí anit, transportar els presents a una vetllada d’un palau de la noblesa de l‘època i convertí la plaça del poble, en un animat saló de concerts dels temps del Barroc. La utilització d’instruments antics, amb eixa sonoritat rica en timbres, va permetre gaudir d’una interpretació i ambient diferents del que sol ser habitual.

El conjunt musical va fer una classe magistral explicant al públic cadascuna de les peculiaritats dels instruments i les dificultats que es troben a l’hora d’interpretar cada obra. Els presents també van poder comprovar el ventall de possibilitats que ofereixen aquests instruments a les partitures barroques.

Per a hui divendres 28 de juliol està prevista la participació en la 37ª Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat del grup “Ensemble Praeteritum” un conjunt instrumental capficat en la recerca de la novetat i en la manera amb què afronten la música, mitjançant forts contrastos dinàmics i expressius, improvisacions, cadències, recitatius i bases harmòniques farcides de color i de so.

GABINET DE PREMSA – Arnau Salvador Marco

XXXVII Setmana de Música de Cambra

- Montserrat - 

“HAMONIEMUSIK”. MILLE E TRE

Thursday, July 27th, 2017
CONCERT DEL 27 DE JULIO, a les 23 hores a la Pl. de L’Església. 37 é Setmana Internacional de Música de Cambra
Intèrprets
Mille e TreEduardo Raimundo, clarinet
Carlos Cerrada, clarinet
Yalli Streett, fagot
Carles Vallès, fagot
Renske, trompa
Jairo Pablo Gimeno, trompaHarmoniemusik és el nom que rebien els ensembles de vent en el segle XVIII. Eren conjunts musicals versàtils que es dedicaven a interpretar des de serenates compostes específicament per a aquesta formació per compositors com Mozart, Beethoven, entre d’altres, fins a arranjaments de grans òperes, amb el propòsit que la música d’aquestes grans obres fos accessible per a tothom.

L’ensemble Mille e Tre és un conjunt de vent versàtil i flexible que abasta un ampli repertori, des del segle XVIII fins a l’actualitat. La comunicació és una de les seues prioritats. Així, és habitual en els seus concerts comentar i dialogar amb el públic abans, durant o després de cada actuació amb la intenció d’apropar la música i les seues particularitats a la majoria de persones.

La utilització d’instruments antics, amb una sonoritat molt rica en timbres, ens permet gaudir d’una interpretació i ambient diferents del que ha sigut més habitual apropant-nos a èpoques anteriors amb una sensibilitat diferent. La combinació d’instruments antics i moderns en els nostres concerts converteix l’ensemble en una Harmoniemusik del segle XXI.

Els membres i col·laboradors d’aquest ensemble reuneixen tots una àmplia experiència tant en música de cambra com en l’àmbit orquestral. Hi participen habitualment en algunes de les orquestres més destacades i de primer nivell europeu, com són l’Orquestra Barroca de Freiburg, Europa Galante, Le Cercle de L’harmonie, l’Orquestra Barroca de Sevilla, Zefiro ensemble, l’Orquestra del Palau de les Arts, l’Orquestra de Cadaqués, l’Ensemble Residencias, l’Orquestra Nacional d’Espanya, la RTVE, entre d’altres.

PROGRAMA

Òpera o música instrumental?

El gènere més popular i conegut al segle XVIII sens dubte va ser l’òpera. Tant el públic com els intèrprets i compositors estaven molt familiaritzats amb aquest estil musical. Durant molts anys va ser habitual escoltar les adaptacions de les àries de cantants a música purament instrumental amb l’objectiu d’aconseguir transmetre al públic les mateixes emocions, però en aquest cas sense la veu i a través dels instruments. Aquest és el programa que els proposem a continuació. Dos grans compositors com Mozart i el compositor valencià Martín y Soler compartint programa, com en tantes ocasions al segle XVIII amb dues de les seues òperes més importants.

Una recreació del que podria haver estat una vetlada al palau de qualsevol comte de l’època traslladada als nostres dies.

I PART

«Così fan tutte» (selecció)………………………………….. W. A. Mozart
Arranjaments: George Sartorius

II PART

«Una cosa rara» (selecció)…………………………….. Martín y Soler

Serenata en mi bemoll major………………………..W. A. Mozart

Música trobada

Thursday, July 27th, 2017

Montserrat experimenta el que significa la doble felicitat

“Música Trobada” presenta un programa a cavall entre el segle XVII i XVIII

La soprano Pilar Moral, la viola de gamba, Lixsania Fernández, el violí barroc, Sergio Gil, i el clavecí Francesc Valldecabres, aconseguiren posar la guinda al pastís del barroc, la passada nit en la 37ª edició de la Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat.

Aquests joves músics valencians, utilitzen còpies d’instruments històrics i van apropar l’audiència present a la plaça de l’Església de Montserrat, cap a una interpretació fidel dels textos musicals, que havien anunciat que posarien sobre els faristols, donant a conèixer la transcripció del repertori del segle XVIII valencià.

A més a més, es va deixar clara la senzillesa amb que s’interpretava el repertori internacional d’aquest segle, gràcies a temes d’Henry Purcell i Haendel, entre d’altres.

La barreja de veu i instruments del barroc, van omplir la plaça de Montserrat d’un producte musical que marinava a la perfecció amb l’època que enguany subratlla aquesta Setmana Internacional. ‘Música trobada’ va saber posar en valor els textos musicals que hi presentaven.

Però la Setmana encara no ha acabat. Per a hui dijous, hi ha en programa la participació de l’ensemble “Mille e Tre”, un conjunt de vent que abasta un ampli repertori des del segle XVIII fins a l’actualitat i que aporta, com a característica principal, la comunicació amb el públic durant tota la durada del concert, amb la intenció d’apropar la música i les seues particularitats a la majoria de persones.

Els membres d’aquesta agrupació reuneixen una àmplia experiència tant en música de cambra com en l’àmbit orquestral i solen participar habitualment en algunes de les orquestres més destacades del territori espanyol, i de primer nivell europeu.

GABINET DE PREMSA – Roser Cerveró

XXXVII Setmana de Música de Cambra

- Montserrat -

Montserrat viu el trànsit del Barroc al Classicisme

Wednesday, July 26th, 2017

Montserrat viu el trànsit del Barroc al Classicisme

VIDEO

El trompeta Luís González i el pianista José Gallego han

possibilitat aquest viatge a la vila dels Alcalans

No resultava fàcil fer un viatge des del barroc fins al classicisme amb el suport

d’una trompeta i un piano, però Luís González i José Gallego ho han aconseguit

des del primer instant de la seua interpretació.

Aquest dos intèrprets, que han ocupat la segona jornada de la 37ª Setmana

Internacional de Música de Cambra de Montserrat, han aconseguit l’objectiu amb

obres de grans compositors, emmarcades dins del repertori per a trompeta i,

delecten en cada obra que dipositen sobre el faristol.

Tots dos, van saber donar a entendre al públic assistent el treball recuperador que

porten a terme, amb la recerca de les obres més importants escrites per

compositors per a trompeta i piano de l’estat espanyol, dels segles XX i XXI.

Les obres interpretades durant la nit del dimarts 25 de juliol, pertanyien al repertori

de Vivaldi, Scarlatti, Haydn, Christoph Willibald i Jan Krtitel respectivament i, a

oïdes dels presents, van obtenir una brillantor especial, degut a la virtuosa

embocadura d’aquest intèrpret de trompeta.

Acompanyat del pianista vallisoletà Pepe Gallego, van fer veure al públic la

importància del barroc i el classicisme, dos gèneres musicals diferents però que no

s’entenen l’un sense l’altre, i van donar a conèixer les obres de compositors

espanyols.

Per a hui dimecres, s’espera amb certa expectació, l’actuació de “Música

Trobada”,una formació de joves músics valencians que utilitza còpies

d’instruments històrics, amb l’objectiu d’apropar-se més cap a una interpretació

fidel del text musical, ara fa més de 400 anys.

“Música Trobada” basa el seu repertori al segle XVIII valencià, que combina amb

la interpretació del repertori internacional de l’època. D’aquesta manera, la

soprano, Pilar Moral, la viola de gamba, Lixsania Fernández, el violí barroc, Sergi

Gil, i el clavecí i director del grup, Francesc Valldecabres, sabran expressar al

públic de Montserrat la sensibilitat d’aquesta època musical a la que representen.

GABINET DE PREMSA – Roser Cerveró

XXXVII Setmana de Música de Cambra

- Montserrat-