Archive for July, 2015

“Guanyar el concurs de composiciA? de Montserrat va significar un gran pas en la meua carrera”

Wednesday, July 29th, 2015

JOSA� LUIS ESCRIVA�; compositor y trompetista

El compositor riolense repassa els seus A?xits i valora la seua experiA?ncia al festival montserrater

 

Es va adjudicar el primer premi al Concurs de ComposiciA? Salvador SeguA� el 2013, un any desprA�s d’arrasar tambA� en el concurs ValA?ncia Crea amb Elegia d’una Barbarie. Ramoscare, tA�tol amb quA? aquest jove riolense va batejar la peA�a guanyadora a Montserrat, es va estrenar dimecres passat al festival montserrater de la mA� del prestigiA?s quintet Cuesta. Un concert del qual EscrivA� no es va perdre detall.

 

El sector de la mA?sica de Montserrat li recorda per haver estat el guanyador del concurs de composiciA? en 2013. PerA? com ha estat el camA� fins a aconseguir els seus A?ltims A?xits i a quA? es dedica en l’actualitat?

Doncs em vaig formar al Conservatori Superior de MA?sica de ValA?ncia i desprA�s vaig completar un mA�ster en mA?sica contemporA�nia a la UPV. En l’actualitat estic immers en la meua tesi doctoral sobre la composiciA? de mA?sica per a banda i treballe, tant com a director i com de professor, al PerellA?.

 

Una formaciA? musical que deu haver estat clau en els dos premis aconseguits consecutivament en 2012 i 2013.

SA�. La veritat A�s que la desena de peces que he compost les he creat en els A?ltim vuit o nou anys i al final l’esforA� s’ha vist recompensat amb Ramoscare, la guanyadora a Montserrat, o Elegia d’una BarbA�rie, vencedora del premi nacional ValA?ncia Crea el 2012. A mA�s, tambA� vaig ser becat per l’Ajuntament de ValA?ncia al costat dels meus companys de Som el Grup i vaig ser compositor resident al festival de mA?sica d’Ares del Maestrat, pel que estic content pels resultats obtinguts.

 

I en part d’aquest currA�culum tambA� ha tingut alguna cosa a veure Montserrat, municipi al que per unes o altres raons ha acabat lligat a vostA?.

A Montserrat vaig realitzar un curs de composiciA? el 2012 i un any desprA�s vaig aconseguir guanyar el concurs. A mA�s, en el curs 2013-2014 vaig estar tambA� fent una substituciA? i donant classes de fonaments de la composiciA?. Per tot aixA? li tinc un afecte especial i torne sempre que puc a veure algun concert de la SIMC.

 

QuA? li va suposar guanyar el concurs de composiciA??

Va ser un pas endavant molt important en la meua carrera artA�stica. El concurs em va permetre editar l’obra i afegir un guardA? tan important com aquest al meu currA�culum.

 

 

I veure un quintet com el Cuesta interpretant la seua mA?sica …

Va ser molt gratificant que el quintet Cuessta estrenara la meua obra. Veure un grup tan prestigiA?s com aquest, acompanyat dels mA?sics de primer nivell que van participar en la interpretaciA? de la meua peA�a, A�s una cosa inimaginable. Em vaig sentir molt ilA�lusionat, encara que dos anys desprA�s de compondre-la encara li canviaria alguns fragments (rialles).

 

 

A part del que l’uneix al festival, quA? significa per a vostA? la SIMC?

Fa anys que la visite. A�s un dels festivals mA�s complets que es fan en tota l’autonomia, un referent de l’estiu, no nomA�s per la qualitat de les propostes musicals, sinA? perquA? desenvolupa una funciA? pedagA?gica amb els diferents cursos que es realitzen, s’imparteixen xerrades d’especialistes en temes musicals i es convoquen premis com el de composiciA? i el de interpretaciA?. Es tracta d’un projecte que es caracteritza pel foment i el compromA�s amb la mA?sica.

 

I quina A�s la seua opiniA? respecte al cartell d’aquest any? Li agrada?

A�s una proposta molt completa i variada que alterna mA?sica clA�ssica amb moderna i amb diferents grups d’interpretaciA?. Podem veure des d’un quintet de vent fins a una orquestra de saxos, des de l’A?pera fins a alguna cosa mA�s alternativa com el concert de Vassilev i Chambao. En definitiva, una proposta molt heterogA?nea per a tots els pA?blics.

 

Finalment, quin futur li desitges a la SIMC?

Doncs espere que el festival dure molts anys. Si ja es porten 35 edicions A�s per algun motiu, i A�s que s’estan fent les coses molt bA�, fomentant tant la creaciA? musical com la interpretaciA?. Espere poder seguir venint a escoltar mA?sica durant molts anys.

Montserrat tanca el festival de mA?sica de cambra amb A?pera i una orquestra de saxos.

Tuesday, July 28th, 2015

La setmana internacional reuneix una mitjana de 500 espectadors per jornada en els set dies de concerts

La Setmana Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat va tancar ahir diumenge la seua trenta-cinquena ediciA? amb l’A?ltima jornada. L’Orquestra de Saxos de la Comunitat Valenciana (Orsaxcova) va ser l’encarregada de posar punt final a un festival que va reunir a la plaA�a de l’EsglA�sia a una mitjana de 500 espectadors per dia.

Orsaxcova actuava per primera vegada al festival montserrater i ho va fer amb la complicada missiA? de clausurar-lo. Els 24 saxos de la formaciA? es van emprar a fons per satisfer al nombrA?s pA?blic que, com en cada jornada, va abarrotar la plaA�a. Els intA?rprets, sota la direcciA? de Rafael DomA�nech, van representar un programa complet, amb un segon acte amb tints de jazz on la improvissaciA? va ser la protagonista.

L’altre gran espectacle del cap de setmana va tenir lloc dissabte. Montserrat recuperava l’A?pera i ho feia per la porta gran: amb una plaA�a plena, i fins i tot amb joves espectadors entre el pA?blic, i una dupla perfecta formada entre L’Orquestra Barroca del Conservatori Superior de MA?sica de CastellA? i l’OrfeA? Universitari de ValA?ncia. Tot i la complexitat de portar un espectacle operA�stic amb orquestra i escena en exterior, l’escenografia va ser un A?xit. El orfeA? va dur a terme un espectacle fantA�stic acompanyat per les notes d’una orquestra que es va situar davant de l’escenari. La funciA? es va complementar visualment grA�cies a la ilA�luminaciA? i els efectes de llum instalA�lats per a l’ocasiA?. L’obra representada va ser Dido & Aeneas, una peA�a contemporA�nia d’Henry Purcell que relata la histA?ria d’amor entre els dos protagonistes. Es tracta d’una de les primeres A?peres angleses i una de les mA�s importants del Barroc.

En total, mA�s de 2.000 espectadors han visitat la XXXV Setmana Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat, amb una mitjana de 500 espectadors per jornada. El festival tanca les seues portes perA? inicia avui el curs d’alt perfeccionament de piano, una de les classes paralA�leles a la SIMC i que es desenvoluparA� durant la setmana. El municipi riberenc tornarA� a acollir concerts en 2016 amb una nova ediciA?, on de nou es citaran els millors intA?rprets, tant espanyols com internacionals, del panorama musical mundial.

Montserrat es rendeix davant la fusiA? d’estils de Vassilev i Chambao

Saturday, July 25th, 2015

Els intA?rprets alcen dels seus seients en diverses ocasions als nombrosos espectadors reunits a la plaA�a de la��EsglA�sia

A�

La Setmana Internacional de MA?sica de Cambra de Montserrat va viure ahir a la nit una jornada diferent. El festival va canviar les clA�ssiques actuacions per un espectacle nou, una fusiA? de diferents estils duta a terme pel violinista Vasko Vassilev i mA?sics del conegut grup de flamenc chill malagueny Chambao, que va deixar impressionat al nombrA?s pA?blic que va abarrotar la plaA�a de l’EsglA�sia.

 

Vassilev i els intA?rprets de Chambao van dur a terme un programa que va combinar obres molt conegudes com les Danses de Dvorak o les Danses Hongareses de Brahms amb altres composicions mA�s clA�ssiques i tangos de Piazzolla. Sobre un tapA�s flamenc, el violA� del Vassilev i la guitarra van sobresortir com a protagonistes, amb un acompanyament de percussiA? que va semblar propi de cadascuna d’aquestes obres mestres.

 

El protagonisme del violA� i la guitarra sobre l’estil flamenc es va veure clarament inspirat en mA?sics com CamarA?n o Paco de LucA�a. Precisament, i com va succeir dimarts passat amb l’actuaciA? del grup de percussiA? Alxarq, Vasko i Chambao tambA� van homenatjar al desaparegut Paco de LucA�a, icona de la guitarra espanyola. Aquest reconeixement va fer que el pA?blic els tornara la��agraA?ment amb diferents sonors aplaudiments. Els espectadors tambA� van participar en el concert aportant el seu granet da��arena fent palmes. Els intA?rprets, finalment, van agrair la participaciA? dels montserraters regalant-los la canA�A? Nel blu dipinto di blu (mundialment coneguda com Volare), la qual va posar en peu als espectadors, que van acomiadar als mA?sics, de nou, entre aplaudiments i comentant que va ser, fins ara, “la millor actuaciA? de la SIMC”.

 

El retorn mA�s esperat pels montserratins

Montserrat tornarA� a gaudir aquesta nit gairebA� deu anys desprA�s de l’A?pera en directe. L’Orquestra Barroca del Conservatori Superior de MA?sica de CastellA? i l’OrfeA? Universitari de ValA?ncia seran els encarregats de tornar al municipi riberenc un gA?nere solA�licitat pels veA?ns i espectadors que cada any visiten la SIMC. De fet, una de les raons per les que el festival no incloA?a l’A?pera en el seu programa (a mA�s de per l’aspecte econA?mic) A�s la complexitat de portar un espectacle operA�stic amb orquestra i escena en exterior. Malgrat aixA?, aquesta ediciA? sA� que comptarA� amb tal espectacle. L’obra contemporA�nia triada per a l’ocasiA? A�s Dido & Aeneas, de Henry Purcell.

Esplendorosa estrena del quartet Mivos a Espanya

Friday, July 24th, 2015

Montserrat gaudeix de la primera actuaciA? dels novaiorquesos al paA�s

OvaciA? desprA�s ovaciA?. Des dels primers compassos fins a les A?ltimes notes. AixA� va gratificar el pA?blic montserrater al quartet nord-americA� Mivos en la que va ser la seua primera actuaciA? a Espanya, la qual Montserrat va tenir el plaer d’albergar. Els quatre mA?sics novaiorquesos van oferir un complet programa sense descans, cosa que van agrair els nombrosos espectadors que es van citar a la plaA�a de l’EsglA�sia, on el festival registra cada dia que passa un augment pel que fa a l’aforament.

Entre el pA?blic, cares conegudes del mA?n de la mA?sica. Si bA� la jornada de dimecres va comptar amb la presA?ncia del jove compositor i guanyador del concurs de composiciA? montserrater en l’ediciA? de 2013, el riolense JosA� Luis EscrivA�, ahir no es va voler perdre l’estrena nacional del Mivos Quartet el conegut director, compositor i pianista d’Alzira, Carlos Amat. A mA�s, tambA� es van entremesclar en els seients alguns joves prometedors mA?sics i compositors, el futur de la mA?sica de cambra valenciana, i components de l’expediciA? provinent de la Illa ReuniA? que passaran una agradable estada a Montserrat grA�cies al projecte d’intercanvi juvenil internacional que estA� finanA�at per Europa a trasvA�s del programa Joventut en AcciA?.

Pel que fa al quartet, Mivos va representar quatre obres d’una tirada, sense descans. Els mateixos mA?sics ianquis es van encarregar de presentar cadascuna de les obres, les interpretacions van deixar bocabadats els assistents que van omplir la plaA�a del municipi de la Ribera i que van ofrenar l’excelA�lent actuaciA? musical amb molts aplaudiments i ovacions. La complexitat de cada peA�a semblava esvair per les enormes prestacions dels quatre professionals, els quals feien fA�cils les execucions mA�s complicades.

Mivos va comenA�ar el concert amb l’arranjament de Patrick Higgins de l’obra de Johann Sebastian Bach, Contrapunctus XIX. A aquest passatge de Bach li va prosseguir Moonblood de Mario DA�az de LleA?, a mA�s del String Quartet nA?mero 3 (Mishima) de Philip Glass. El conegut grup internacional va tancar la seua actuaciA? amb la composiciA? Corde Vocale de Felip Lara.

Torn per Vasko Vassilev i Chambao

El cap de setmana arranca aquesta nit amb un espectacle que fusiona diferents estils musicals i danses dutes a terme pel violinista Vasko Vassilev i mA?sics del conegut grup de flamenc chill malagueny Chambao.

Vassilev A�s tot un virtuA?s de violA�. Nomenat “Super Solista” de l’A�pera de Lyon a FranA�a als 21 anys d’edat, als 23 anys es va convertir en el lA�der mA�s jove i el primer concertino de la Royal Opera House de Londres, on segueix treballant. En els A?ltims 3 anys ha ocupat el cA�rrec de Productor Creatiu de la Royal Opera House. Sens dubte, tot un nA?mero u per al festival montserrater.

“Actuar a Montserrat ha estat la cirereta de la temporada”

Friday, July 24th, 2015

JosA� MarA�a SA?ez, flautista del Quintet Cuesta, repassa la histA?ria de la formaciA? i valora el pas pel festival montserrater.

A�s l’A?nic mA?sic supervivent de la formaciA? nascuda el 1981. Aquest flautista de Bunyol ha vist com el Quintet Cuesta, format per ser un complement als estudis dels seus creadors, s’ha convertit en un referent nacional pel que fa a la mA?sica de cambra. SA?ez va estar ahir amb el grup en la SIMC de Montserrat, lloc en el qual el flautista ja va actuar quan encara era estudiant. Sens dubte, una tornada a casa.

El Quintet Cuesta A�s ja una formaciA? consolidada en el panorama nacional. D’on naix la idea de crear el grup i cA?m van ser els inicis?

El quintet es va fundar l’any 1981, recorde el primer concert un 11 de marA�. Aleshores, A�rem estudiants i d’aquella formaciA? nomA�s quede jo. El quintet va nA�ixer per ser un vehicle per treballar la mA?sica de cambra des de l’alumnat, perA? a poc a poc vam anar canviant els components fins a consolidar, especialitzar-se i arribar a ser el que a dia de hui A�s el quintet.

DesprA�s de tants anys d’actuacions, la formaciA? ha viatjat per tot Europa i part de Sud-amA?rica actuant en els millors escenaris. Arribar on s’ha arribat no haurA� estat fA�cil.

FA�cil no ha estat, per descomptat. Tot i que A�s un treball poc reconegut a nivell de multituds perquA? se sol treballar en auditoris mA�s petits i especialitzats, entrar en aquest mA?n A�s complicat, i mA�s si es tA� en compte que dins dels grups de cambra un quintet de vent A�s una agrupaciA? molt diversa. Conjuntar la sonoritat i aconseguir un equilibri A�s molt complex entre una flauta, un oboA?, etc. Altres quintets com el de corda ho tenen mA�s fA�cil al ser de la mateixa famA�lia.

I el calendari, tenen temps per compaginar els treballs amb el quintet?

Per sort som tots professors del Conservatori Superior de ValA?ncia i tenim per part de la nostra directiva i el nostre entorn flexibilitat per poder dur a terme sense cap problema els nostres concerts, sempre que no faltem a les nostres obligacions.

A mA�s de a Montserrat, A?quines sA?n les seues properes actuacions? Algun projecte de futur interessant?

Tenim un projecte del qual hem fet ja alguns concerts. Es tracta de la fusiA? amb la Spanish Brass, un quintet de metalls. Nosaltres som una de les referA?ncies a Espanya quant a la mA?sica de cambra i la Spanish Brass A�s la referA?ncia pel que fa a metalls. En aquest projecte estem treballant amb obres originals, encA�rrecs i estrenant obres. A mA�s, amb el quintet tambA� tenim concerts al Palau, amb repertori que gira al voltant de mA?sica contemporA�nia, estrenes, etc. Tot i que ha baixat en els A?ltims anys la nostra activitat, seguim tenint el calendari ocupat.

Realment, quA? suposa per a vostA? i per al quintet actuar a Montserrat?

A Montserrat jo ja venia a actuar quan era alumne. Per tant, tornar ara amb el quintet A�s com tornar a casa. A mA�s, es tracta del concert que tanca la nostra temporada. Els components de la banda tenim molt bona relaciA? amb Vicente Campos i ens ha ilA�lusionat molt estrenar les dues obres. Ha estat la cirereta de la temporada.

El seu repertori va des del clA�ssic fins a mA?sica del segle XXI. Quin A�s el programa triat per a la SIMC i per quina raA? el van elegir?

La primer part interpretem les dues obres premiades pel festival, per una de les quals comptem amb l’ajuda d’un violA�, violoncel, piano i percussiA?. Respecte a la segona, vam voler fer l’ullet a la mA?sica francesa amb una sonata i el Sextour de Francis Poulenc. Aquesta A?ltima obra es tracta d’un quintet de vent mA�s piano, una obra molt colorista, tA�mbrica, tA�pica de la mA?sica francesa que al pA?blic de Montserrat, com era previst, li va agradar molt.

I finalment, quin missatge manen a les institucions i a tota la gent de Montserrat i de voltants que visita la SIMC cada any, els quals sA?n el principal actiu perquA? aquest festival es desenvolupe cada any?

Als veA?ns de Montserrat els anime a que continuen apostant pel festival. A�s molt important la gesta que s’ha aconseguit en el municipi, de situar la SIMC en el punt de mira nacional de la mA?sica de cambra a l’estiu. Vicent Campos i el seu equip aconsegueixen cada any que el festival es mantinga a un alt nivell amb molt d’esforA�, i aquest esforA� ha de provenir de tots els A�mbits: institucions pA?bliques, patrocinadors i la gent del poble. Montserrat, i tambA� ValA?ncia, no poden permetre que es perda un festival que ja A�s un clA�ssic estiuenc.