Skip to main content

Entrevista Ayako Fujiki – Pianista

“Intent que la gent siga capaç d’imaginar escenes amb la meua música”


Va inaugurar la Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat d’una manera excepcional juntament amb els seus col·laboradors Cristian Chivu i Magdalena Cristea, emmudint als més de 300 espectadors que van abarrotar la Plaça de l’Església amb els temes del seu disc Brightwater.

Aquesta jove pianista japonesa nascuda a Tòquio, que va realitzar el seu primer concert amb obres de Beethoven i Chopin als 7 anys, resideix a Barcelona i es confessa fan d’Enrique Granados. A Montserrat ha deixat petjada per la seua qualitat i la seua simpatia.

Què li va fer triar Barcelona com a ciutat de residència?

Tinc un oncle a Viena que era molt fan d’Alicia de Larrocha, la guanyadora del Premi Príncep d’Astúries de les Arts en 1994. Em va ensenyar el seu treball i va fer que m’agradara molt la música espanyola, fins a tal punt que vaig voler estudiar amb ella, així que em vaig vindre a Barcelona i vaig aconseguir ser alumna d’Alicia en l’acadèmia Marshall.


És també una gran fan d’Enrique Granados. Té la seua música pinzellades de l’artista espanyol?

Segur que sí, però també tinc moltes altres influències, sobretot de música japonesa. Vaig estudiar també a Viena, a França i he actuat per moltes ciutats. Al final juntes totes les vivències i naix una mescla que es converteix en el teu estil.


Prefereix interpretar música descriptiva, que faça imaginar a l’oïdor?

En el disc Brightwater intent que la gent siga capaç d’imaginar escenes amb la meua música, que a partir de l’escolta es forme una imatge visual, s’arribe a veure la música, la seua naturalesa, els detalls. Per a això vaig utilitzar escenes com els mosaics que es poden trobar en la Alhambra, que em van inspirar per a confeccionar aquest disc, o la tranquil·litat i la puresa de l’aigua. La meua intenció va ser mostrar la sensació de veure la música, així que podria dir-se que preferisc la música imaginativa.


Finalment, les seues composicions abracen orient i occident?

Aqueixa és la intenció, ajuntar dos mons que estan a vegades tan lluny i en unes altres tan a prop. L’haver estudiat tant al Japó com en ciutats europees m’ajuda a fusionar influències, i al final aquest és l’objectiu.

Zequi Castellanos

Magistral posada en escena de Matthieu Sagglio a Montserrat

Els nombrosos espectadors que van abarrotar ahir a la nit la Plaça de l’Església de Montserrat van assistir a un concert peculiar. El violoncel·lista francés Matthieu Sagglio es va guanyar al públic amb l’ús d’efectes sonors, que van aconseguir entre els presents la sensació d’assistir a una actuació protagonitzada per un grup de violoncels. Sagglio també es va ficar als presents a la butxaca gràcies al seu caràcter i a la manera de presentar cadascun dels seus temes.

L’instrumentista francés va interpretar en la segona jornada de la SIMC de Montserrat el seu espectacle Cello Solo, un projecte musical centrat al voltant del violoncel, que combina la tradició clàssica amb sons i ritmes de diferents llocs del món; una barreja d’estils que representen emocions tan dispars com l’amor o la mort. Però sens dubte, el que va fer que aconseguira les ovacions més destacables de la nit va ser la destresa amb el maneig del sampler, un aparell que li permet gravar una seqüència en directe sobre la qual es solapen les posteriors notes per harmonitzar i donar amplitud als temes. Amb això, l’innovador músic va aconseguir crear l’efecte de diversos violoncels tocant al mateix temps.

L’espectacle va aconseguir contagiar als oients de les diferents emocions que representaven les peces que va interpretar. El seu estil, peculiar, i la seva manera de saber controlar la situació va enlluernar als montserratins i visitants que van omplir, com a l’anterior nit, la Plaça de l’Església. El mateix Sagglio es va encarregar de presentar-se i explicar les peces durant el concert. De fet, el francés va comptar diferents anècdotes i històries de la seva vida relacionades amb l’origen dels temes. La seva retòrica, dolça i poètica, va acabar per fascinar els presents. El violoncel·lista va marxar de Montserrat molt content i va rebre innombrables felicitacions.

Interpretació de las peces “Pour Marie” i “Ressuscite avec les Anges” per Matthieu Sagglio. 19 de Juliol SIMC generic nolvadex. (video)

Inici de la 36a edició de la SIMC a càrrec de la japonesa Ayako Fujiki

La nit del passat dilluns 18 de juliol, la plaça de l’Església de Montserrat va acollir l’inici de la 36a edició de la Setmana Internacional de Música de Cambra.

L’obertura del festival va venir de la mà de la pianista Ayako Fujiki en col·laboració amb el violinista Cristian Chivu i la violoncel·lista Magdalena Cristea. Un extraordinari concert , que sens dubte va estar a l’alçada per donar començament a la setmana musical tan completa que queda per davant.

El programa es dividia en dues parts. En la primera d’ elles, es va retre un homenatge al compositor Enric Granados, del qual se celebra enguany el centenari de la seva mort, amb la interpretació del Trio Op.50 . A la segona part, van oferir part del repertori de les obres compostes per Ayako Fujiki que es recullen en el seu últim CD Brightwater. En elles la compositora japonesa ha aconseguit descriure a la perfecció la naturalesa i les emocions, permetent a tot el públic assistent transportar-se als més bells paisatges i contagiar-se de la passió i sentiment que desprén cada peça.

Davant tal repertori , el públic totalment entregat, que va omplir completament la plaça, va ovacionar repetides vegades als intèrprets protagonistes. I molts d’ells, no van dubtar a adquirir un CD de la compositora Ayako Fujiki per poder continuar gaudint de la seva música.

Finalment, els artistes es van mostrar totalment agraïts i sorpresos per l’acollida rebuda al poble i encantats amb la sonoritat de la plaça.

Actuació Ayako Fujiki SIMC.  (vídeo)

Entrevista a Ayako Fujiki al programa radiofònic El musiquer per Zequi Castellano (vídeo)

IV CONCURS JOVES INTÈRPRETS

Dimarts passat, 12 de juliol a la plaça de l’Ajuntament de Montserrat , va tindre lloc la fase eliminatòria del concurs de joves intèrprets. Els participants van ser 4 grups :

1.Quartet : Quartet de flautes ( Ismael Ibañez Alemany, Marta Zafrilla Cordoba , Altea Martínez Navarro, Alexandra Baquero Vázquez )

2. Aldamena Duo : Saxo i Piano

3. Duo Esferas : Cello i Piano ( Paula Ferrer Lavarías i Elena Fernández Fruits )

4. Tulam Duo : Marimba i vibráfon ( Jesús David Valero Fernández i Miguel Ángel Forner )

El jurat compost per Víctor Segura ( solista Oboé i Corn Anglés i President de la SIUM ) , Alfred Brotons ( crític musical ) i Vicent Camps ( Catedràtic i Director del Conservatori de Castelló ) , després d’escoltar i valorar les respectives actuacions , va decidir que els grups que passarien a la final del concurs serien Duo Esferas i Tulam Duo.

La final d’aquest concurs es va celebrar el dimecres 13 de Juliol a la mateixa plaça de l’Església. Els grups finalistes van oferir un repertori variat, el Tulam Duo que actuó en primer lloc, va escollir Toccata de Enrique Guimerá, Arabesco Infinito de Alejandro Viñao i Bourdel 1900 i Nightclub 1960 de Astor Piazzolla. Per altra banda, el Duo Esferas va interpretar la Sonata para cello y piano Op. 40 de acquire D.Schostakowitsch.

Interpretació Duo Esferas. Final IV Concurs Jovens Intèrprets.(vídeo)

Finalment, després de la deliberació, el jurat per unanimitat va decidir otorgar el primer premi a Duo Esferas premiades amb una dotació econòmica de 1000€ i un guardó del concurs. El segon premi va ser per a Tulam Duo, amb 500€ i un diploma acreditatiu del concurs.

El Consell de Cultura de Montserrat dona llum verda a la Setmana de Música de Cambra

La XXXVI edició serà del 18 al 24 de juliol i acollirà el Cor de la Generalitat i la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana entre d’altres.

La vila de Montserrat es prepara un any més, per tal d’acollir a la plaça de l’Ajuntament, la trenta-sisena edició de la Setmana Internacional de Música de Cambra, un festival dels de més solera del Païs Valencià i una de les senyes d’identitat d’aquest poble de la comarca de la Ribera en la contrada de la Vall dels Alcalans.

D’aquesta manera, amb el vist i plau del Consell de Cultura Municipal i de l’equip assessor de la Setmana, comença a tancar-se el programa d’actuacions previstes per a enguany, conscients com són tots els components d’aquests òrgans de participació, de la responsabilitat de mantenir el nivell i les expectatives que any rere any ofereix aquesta Setmana Internacional.

Ara s’ha sabut que en aquesta edició s’incorporaran als programes habituals, composicions pròpies dels intèrprets o de compositors actuals, d’una musicalitat preciosista, que trencarà amb el mite de l’estigma que se li atribueix a la música clàssica contemporània.

Així doncs, en aquesta edició, s’espera amb caneletes l’actuació de la pianista japonesa Ayako Fujiki, el violinista de Bucarets Cristian Chivu, el violoncel·lista francés Matthieu Saglio i el Bàltic neópolis quartet, entre d’altres. 

Igualment s’ha sabut que, participaran en aquesta trenta-sisena edició de la Setmana Internacional de Música de Cambra de Montserrat l’intèrpret de trompa Paco Rodríguez acompanyat del pianista Daniel García, així com el quintet Back to Brass lyrics.

Per tancar aquestes jornades clàssiques en el calendari festiu i musical de Montserrat, s’anuncia l’actuació del Cor de la Generalitat Valenciana i de l’Orquestra Jove de la Generalitat, que oferiran el bo i millor del seu repertori el dissabte 23 i el diumenge 24 de juliol respectivament.

Per al regidor de Cultura, Santiago Martínez, “tenim posades la confiança en que aquesta programació resultarà del gust dels amants de la clàssica, no sols al nostre poble, sinó també als pobles, viles i ciutats de les comarques veÏnes i ens agradaria que satisfera les expectatives creades per la Setmana de Música de Cambra”

GABINET DE PREMSA

XXXVI Setmana de Música de Cambra

– Montserrat –