5t dia de Música de Cambra

Vivaldi Simfònic

Ensemble Praeteritum

Ensemble Praeteritum és un conjunt instrumental creat pel violinista Pablo Suárez Calero el 2011. Un dels seus principals objectius és la recerca de la novetat en la manera d’afrontar la música. Per mitjà de forts contrastos dinàmics i expressius, improvisacions, cadències, recitatius, i una recerca constant de colors en el so, l’Ensemble interpreta la partitura creant una bellesa especial i personal destinada purament al gaudi del públic.

Els integrants de l’Ensemble Praeteritum han estudiat a Espanya, Alemanya, Itàlia i Bèlgica amb mestres de la talla de Nicolás Chumachenco, Ana Chumachenco, Salvatore Accardo, Igor Oistrakh, Tabea Zimmermann, Franco Gulli, Agustin Dumay, Jordi Savall, Igor Ozim, José Miguel Moreno, Manuel Barrueco, Esko Laine, Cuarteto Casals, Heime Müller, Diemut Poppen i Günter Pichler.

Des de la seua creació, ha actuat en els principals cicles i festivals de Madrid, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Mallorca, Astúries, Andalusia i Berlín, com ara també en la Xarxa de Teatres de la Comunitat de Madrid, Xarxa de Teatres de Castella la Manxa, Festival de Música Sacra de Madrid, Auditori de la Universitat Carlos III de Madrid, Festival Internacional de Música de Toledo, Festival de Música de Villaviciosa de Odón, Fira de les Arts Escèniques de Castella la Manxa, Cicle de música CICUS de la Universitat de Sevilla, Festival Serenates d’Estiu de Cala Rajada, Ruta dels Orgues històrics de Castella-la Manxa, la galeria d’art The Ballery de Berlín, entre d’altres.
Al desembre de 2014, l’Ensemble Praeteritum publica el seu primer treball discogràfic amb el segell QTV Classics, titulat «Les Quatre Estacions» d’Antonio Vivaldi versió senza fine. Una particular versió en la qual cada estació i moviment estan enllaçats entre si amb cadències al violí o a la tiorba, i resulta una obra sense interrupció.

«El conjunt del treball és coherent, honest i apassionat» segons una crítica recentment publicada per la revista Audioclásica, que emfatitza, «temps molt ràpids, de vegades quasi al límit, línies de baix especialment denses gràcies a la presència d’un contrabaix i, emfatitzades per harmonitzacions lleugeres en optar per la corda polsada en substitució de la tecla, atacs estripats (però ben administrats) amb aire percussiu, són algunes de les característiques dignes d’esmentar».

Al juny de 2015, crea el seu primer festival a la ciutat d’Alcalá de Henares: Festival de Música Praeteritum.

En l’actual temporada 2016-2017, l’Ensemble Praeteritum ha inaugurat el cicle Música en domingo & Conciertos de mediodía de la Fundació Juan March, i ha interpretat concerts a les societats filharmòniques de Pontevedra i Lugo, dins el programa Madrid Activa, al Teatre Jardinito de Cabra (Còrdova) i en l’Església San Felipe Neri d’Alcalá d’Henares. A destacar, el concert a la Capella de la Sapiència de València al costat del clarinetista Eduardo Raimundo, en el qual va interpretar quintets amb clarinet de WA Mozart i CMV Weber.

Pablo Suárez

Pablo Suárez naix a Madrid i estudia amb Nicolás Chumachenco a la Hochschule für Musik de Freiburg, amb Salvatore Accardo a l’Acadèmia Walter Stauffer de Cremona i en l’Acadèmia Musical Chigiana de Siena, i amb Agustín Dumay a Brussel·les. Han tingut també una gran influència en la seua formació: Gonçal Comellas, Víctor Martín, J. Ellermann, Franco Gulli i Igor Ozim.

Ha estat concertino convidat a l’Orquestra Filharmònica de Marsella, l’Orquestra Nacional Bordeaux Aquitaine, l’Orquestra Simfònica de Galícia, l’Orquestra de Cambra Reina Sofia, l’Orquestra Filharmònica de Hèlsinki, la Royal Danish Orchestra, l’Orquestra Simfònica de Trondheim i l’Orquestra Simfònica d’Island, entre d’altres.

Ha oferit nombrosos concerts i recitals a Espanya, Alemanya, Ucraïna, França, Itàlia, Suïssa, Regne Unit, Islàndia, Canadà, Turquia, Finlàndia i Noruega. Hem de destacar el cicle Grans Sonates Romàntiques a l’Auditori Conde Duque de Madrid, «Els 24 Capritxos per a violí» de N. Paganini en el Cicle de Música de la Universitat de Sevilla i a l’Auditori de Tres Cantos (Madrid), i les «Sis Sonates per a violí solo» d’E. Ysaÿe en Solé Luthier de Barcelona i al Monestir de Sant Bernat d’Alcalá de Henares.
Ha estrenat com a viola solista l’obra «Resonancia de Mareas» de César Camarero al Teatre Principal de Burgos al costat de l’Orquestra de Cambra Reina Sofia. Grava per a Radio France, RAI Itàlia i Ràdio Televisió Espanyola. Col·labora amb artistes com Maurizio Pollini, Bruno Giuranna, Jean Jacques-Kantorow, Lawrence Foster, Christophe Rousset, entre d’altres.

Recentment, ha publicat el CD «Las seis sonatas para violín solo de Eugène Ysaÿe» amb el segell Solé Luthiers.
Pablo Suárez és en l’actualitat professor de violí al Conservatori Superior de Música d’Aragó i director de l’Ensemble Praeteritum. Col·labora amb el grup La Tempestad, dirigit per Silvia Márquez.

Toca un violí Nicola Gagliano, Nàpols 1780.

“Vivaldi Simfònic”
Ensemble Praeteritum
 
 
PROGRAMA
 
 
Antonio Vivaldi 
(1678-1741)
 
· Concert per a cordes i continu en sol menor, RV 157
· Concert per a cordes i continu en re menor, RV 127
· Concert per a cordes i continu en si menor, RV 168
· Concert per a cordes i continu en do menor, RV 119
· Concert per a cordes i continu en sol menor, RV 156
· Concert per a cordes i continu en sol major, RV 146
· Concert per a cordes i continu en do major, RV 114
 
 
Intèrprets
 
Ensemble Praeteritum. 
Pablo Suárez, concertino – director.
Pablo Suárez i Laura Delgado, violins.
Paula García, viola.
Marco Pannaría, violoncel.
Luis Otero, contrabaix.
Juan Carlos de Mulder, corda polsada.

Comments are closed.